Гостьова лекція “Підтримка батьків, дітей та підлітків під час воєнного стану”

Нещодавно з гостьовою лекцією “Підтримка батьків, дітей та підлітків під час воєнного стану” на занятті з вибіркової дисципліни “Усвідомлене батьківство” виступила практичний психолог, арт-терапевт, кризовий психолог, навчальний тренер, консультант за методом «Символдрама», автор метафоричних карт й посібника «Скарбничка креативного педагога» Оксана Миколаївна Дон.

Війна принесла випробування у наше життя. Втім наш вибір – вистояти, перемогти й відродитися. А для цього усім нам потрібна психологічна стійкість – індивідуальна і колективна. Психологічний стан та психічне здоров’я особистості під час військових дій є вкрай важливим. Багато людей переживають виснаження, спустошення, втому, відчувають тривогу й паніку.

Лектор розкрила поняття психологічної підтримки членів родини, обговорила зі слухачами, як дорослим зрозуміти та допомогти дітям справлятись з емоційним навантаженням, які існують навички самодопомоги дорослим, дітям і підліткам., як говорити з дітьми про втрату тощо.

Зрозуміло, що в умовах кризи діти реагують і мислять не так, як дорослі, – наголосила Оксана Дон, – частіше дітей лякає (травмує) не сама кризова подія, а реакція дорослих на неї. Тому перше правило для дорослих – в різних ситуаціях мати холодний розум. Не всі діти потребують першої психологічної допомоги. Дехто з них, як і дорослі, дуже легко долають і переживають неприємний досвід. Сумні думки та переживання виникають практично в усіх без винятку дітей незалежно від віку. Будь-яка ненормальна реакція на ненормальну ситуацію є нормальною, – підкреслила психолог й додала далі: “Важливо розуміти і вчасно помічати зміни, які виявляються у поведінці дітей різного віку”. Вона закцентувала увагу студентів на вікових особливостях реакцій дітей на травмуючі події та на тому, що необхідно робити. 1. Надаємо відчуття базових потреб: захищеність і безпечне місце; обійми, тримання за руку, слова підтримки: “Я з тобою, я підтримую тебе!” Для дітей можна створити халабуду. Улюблена іграшка, яку дитина може заспокоювати); вода, їжа, тепло (ковдра, яка може бути найулюбленіша), доступ до туалету. 2. Якщо сняться кошмари, страхи – то з дітьми молодшого віку програємо ці ситуації. З дорослими шукаємо ті опори, які давали б спокій. 3. Достовірність і правдивість інформації. Це важливо, щоб дитина дізнавалась від вас всю правду, про те, що відбувається навколо. 4. Контроль ситуації. Важливо, щоб дитина відчула, що вона може щось контролювати. Від її дій щось залежить. Я знаю, я можу, я роблю. 5. Спілкування з однолітками – це те, що допомагає відчути опору. 6. Планування майбутнього.

Здобувачі дізналися про модель, яка розроблена професором Мулі Лаадом, директором Ізраїльського центру попередження стресу. Ідея моделі полягає в тому, що в людини існує свій потенціал, досвід у подоланні стресової події в шести модальностях. Разом з гостею заняття відбувся пошук Ресурсування – вправи “Чотири стихії”, “Дерево сили”, “Маяк”, «Малюнок мого настрою», Рюкзак щастя», «Подорож у країну мрій», «Я супер-герой».

Слухачі подякували за цікаве заняття Оксані Миколаївні Дон й запросили ще відвідати їх. Дякуємо, шановна пані Оксано, за неймовірно важливу лекцію! А на практичному занятті після лекції ми закріпили основні тези з лекції.